De moderne hooligan

Wie aan het woord “hooligans”denkt, denkt al gauw aan woorden als rellen, geweld,vechtpartijen, criminaliteit, slopen etc. Er komt een stereotype beeld binnendrijven van jongens met een lage opleiding, niet al te slim en erg gewelddadig ingesteld. Toch klopt dit niet.

Al vanaf mijn vijftiende bezoek ik wedstrijden van Ajax en al snel ben ik terecht gekomen op Vak 410, tussen de `hooligans`. En de mensen die ik daar elke week zie, komen zeker niet overeen met het stereotype beeld van de hooligan. De meeste hebben een goede opleiding, een goede baan en soms zelfs een gezin. Heel normale mensen dus.

Ook komen de meesten niet om te rellen, zoals vaak gedacht wordt. Ze komen voor het voetbal en voor de gezelligheid van het vak. Rellen gebeurd ook helemaal niet veel. In de twee jaar dat ik daar sta, heb ik misschien drie keer een rel meegemaakt.

Vroeger was dat erger, toen was het bijna elke week raak. Gevechten tussen harde kernen, gesloopte treinen etc. Maar waar de harde kern met z,n tijd is meegegaan, is dat met de gedachten van de meeste mensen niet gebeurd. En mensen die het hardste roepen over het `hooliganprobleem`, hoe vaak hebben jullie eigenlijk zelf op zo´n vak gestaan?

One thought on “De moderne hooligan

Leave a Reply

